میزان کالری سوزی کوهنوردی چقدر است؟

میزان کالری سوزی کوهنوردی چقدر است؟

میزان کالری سوزی کوهنوردی چقدر است؟

کوهنوردی و کوهپیمایی یک راه عالی برای فعال ماندن از نظر بدنی در عین لذت بردن از مناظر زیبای طبیعت کوهستان است. بسیاری از مردم برای چند ساعت به پیمایش یا کوهنوردی می روند، اگرچه سفرهای طولانی تر ممکن است روزها یا هفته ها طول بکشد. شدت بر اساس ناهمواری زمین و همچنین عوامل دیگری مانند دما و آب و هوا متفاوت است.

پوشاک و تجهیزات ورزشی و کوهنوردی

عوامل موثر در میزان کالری سوزی کوهنوردی

سطح آمادگی جسمانی

هرچه تناسب اندام بهتری داشته باشید، سوزاندن کالری صرفاً با طی کردن کیلومترهای پیمایش بیشتر سخت‌تر می‌شود، زیرا بدن انسان با آستانه‌های فعالیت بدنی بالاتر سازگار است. این به معنای آن است که با افزایش آمادگی بدن تدریجا کالری کمتری در یک مسیر می سوزاند.

<< توجه داشته باشید حتما باید لباس و کفش مناسب برای کوهنوردی داشته باشید که آسیب نبینید .فروشگاه فامو برای راحتی شما عزیزان محصولات مورد نیاز کوهنوردی اورجینال با مناسب ترین قیمت ها برای شما عزیزان ارائه میکند.
محصولاتی ازجمله کفش اورجینال ،تیشرت اورجینال،نیمزیپ ورزشی و کوهنوردی،کاپشن ویندستاپر ،کاپشن گورتکس ، شلوار اسکی>>

شدت تمرین

پیاده روی با سرعت بیشتر به مدت حداقل ۴۵ دقیقه می تواند تعداد کالری هایی را که در طول و بعد از پیاده روی می سوزانید افزایش دهد. سرعت پایدار  به افزایش متابولیسم شما کمک می کند، به این معنی که بدن شما به طور متوسط ​​۱۴ ساعت پس از اتمام پیاده روی به سوزاندن کالری ادامه می دهد.

سرعت بیشتر اثر کالری سوزی پس از کوهنوردی را نیز افزایش می دهد.

وزن کوله پشتی

وزن کوله پیاده روی شما بر تعداد کالری سوزانده شده در پیاده روی تأثیر می گذارد. یک کوله سبک حدود ۵۰ تا ۱۰۰ کالری به میزان کالری سوزی ساعتی شما اضافه می کند. یک بار سنگین تر، مانند آنچه ممکن است در یک برنامه چند روزه با خود حمل کنید، می تواند میزان کالری سوزی شما را تقریباً ۲۰۰ کالری در ساعت افزایش دهد.

پوشاک و تجهیزات ورزشی و کوهنوردی

زمین

هرچه زمین چالش برانگیزتر باشد، کالری بیشتری می سوزانید. مسیرهایی با زمین های ناهموار، دارای دست به سنگ و بخش های شیب دار و طولانی سربالایی باعث می شود عضلات شما سخت تر کار کنند و کالری بیشتری بسوزانید.

در جدول زیر به میزان کالری سوزی کوهنوردی اشاره شده است:

نوع فعالیتفرد ۶۵ کیلوییفرد ۹۰ کیلویی
هایکینگ با کوله سبک
فشار متوسط
۴۵۰۶۰۰
کوله کشی (۵ تا ۱۰ کیلو)
فشار متوسط
۵۰۰۶۰۰
سنگنوردی
استقامتی
۴۷۰۶۵۰

کوهنوردی در برابر پیاده روی و دویدن

به طور عمومی هنگام پیاده روی – حتی با سرعت تند – نسبت به هنگام کوهپیمایی کالری کمتری می سوزانید. با این وجود، عوامل دیگری مانند زمین، دما، وزن، سن و جنس شما نیز موثر هستند. به طور کلی پیاده روی تقریبا ۱۰-۱۵% کالری کمتری نسبت به کوهپیمایی می سوزاند. از سوی دیگر دویدن نیز تقریبا ۲۰% بیش از کوهپیمایی کالری سوزی دارد.

البته باید توجه داشته باشید که شدت تمرین، شیب، ارتفاع می تواند روی میزان کالری سوزی تاثیر بگذارد، به طوری که کالری مصرفی در کوهنوردی بیشتر از دویدن باشد. به طور مثال دویدن با فشار ۵۰% کمتر از کوهنوردی و کوهپیمایی با فشار ۸۰% کالری سوزی خواهد داشت.

کالری سوزی قلل مختلف:

در ادامه به کالری سوزی قلل مختلف به طور نمونه اشاره کرده ایم:

  • قله کلک چال: بین ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ کالری
  • قله توچال: بین ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ کالری
  • قله دماوند: بین ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ کالری
  • قله الوند: بین ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ کالری

12 دیدگاه برای “میزان کالری سوزی کوهنوردی چقدر است؟

دیدگاه‌ها بسته شده است.