چرا بعد ورزش بدن درد میگیریم؟

چرا بعد ورزش بدن درد میگیریم؟

 

آیا تا به حال بعد از شروع یک فعالیت جدید یا فشار آوردن بیشتر از حد معمول در طول تمرین احساس درد کرده اید؟

درد عضلانی که ۱ یا ۲ روز پس از ورزش خود را نشان می دهد، می تواند هر کسی را بدون توجه به سطح آمادگی جسمانی تحت تاثیر قرار دهد. به طور معمول این نوع سفتی یا درد عضلانی طبیعی است، طولانی نیست و در واقع نشانه ای از بهبود تناسب اندام شما خواهد بود.

در این مقاله به نکاتی اشاره می کنیم که با بهره گیری از آنها درد عضلانی بعد از تمرین را می توانید بهتر مدیریت کنید. با فامو همراه باشید.

پوشاک و تجهیزات ورزشی و کوهنوردی

چرا بعد ورزش بدن درد میگیریم؟

درد عضلات پس از فعالیت بدنی، که به عنوان درد عضلانی تاخیری (DOMS) شناخته می شود، می تواند زمانی رخ دهد که یک برنامه ورزشی جدید را شروع می کنید، برنامه تمرینی خود را تغییر می دهید، یا مدت یا شدت تمرین منظم خود را افزایش داده باشید.

کارکردن سختتر یا روش متفاوت تمرین به نظر محققان باعث آسیب میکروسکوپی به فیبرهای عضلانی می شود که منجر به درد یا سفتی عضلانی می شود.

اغلب به اشتباه تصور می شود که درد عضلانی تاخیری در اثر تجمع اسید لاکتیک ایجاد می شود، اما اسید لاکتیک در این فرآیند دخالتی ندارد.

 

چه کسانی بعد ورزش بدن درد می گیرند؟

هر کسی ممکن است با درد عضلانی تاخیری روبرو شود. این شامل ورزشکاران نخبه که سابقه سالها تمرین دارند نیز می شود. این درد می تواند روی تازه کارها تاثیر منفی گذاشته و اشتیاق آنها برای ادامه تمرین را تحت الشعاع قرار دهد.

خبر خوب این است که با عادت کردن ماهیچه‌ها به نیازهای فیزیکی جدیدی که بر روی آنها اعمال می‌شود، درد کاهش می‌یابد. درد بخشی از یک فرآیند سازگاری است که منجر به استقامت و قدرت بیشتر با ریکاوری و ساخت ماهیچه ها می شود.

نکته دیگر اینکه درد بعد ورزش می تواند در تمامی رشته ها از ورزشهای قدرتی تا استقامتی بروز کند. این درد معمولا به دلیل تغییر عامل استرسی در تمرین ایجاد می شود.

درد بعد ورزش چقدر طول می کشد؟

درد عضلانی تاخیری معمولا بین ۳ تا ۵ روز طول می کشد.  که می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد، معمولاً ۱ یا ۲ روز پس از ورزش شروع خواهد شد.

توجه داشته باشید که این نوع درد عضلانی را نباید با دردهای ناشی از آسیب دیدگی اشتباه گرفت. دردهای ناشی از آسیب عموما حاد و تیز هستند. همچنین درد آسیب دیدگی در مفاصل به دلیل نقطه بروز آنها قابل تشخیص می باشد.

راهکار درمانی درد بعد ورزش

هیچ راهکار ساده و فوری برای درمان درد تاخیری عضلانی وجود ندارد. با این حال استفاده از موارد زیر می تواند طول و شدت این درد را کاهش دهد.

  • استراحت: استراحت پویا یا انجام تمرینات سبک می تواند باعث بهبود جریان خون و ریکاوری سریعتر شود.
  • بسته های یخ: یخ درمانی یکی از راهکارهای بهبود ریکاوری است.
  • مسکن ها
  • ماساژ دادن

درد بعد ورزش به طور کلی نیازی به مداخله پزشکی ندارد. اما اگر درد غیر قابل تحمل شد، تورم شدید را تجربه کردید یا ادرارتان تیره شد، باید به پزشک مراجعه کنید.

چگونه می توان از بدن درد بعد ورزش جلوگیری کرد.

یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از درد بعد ورزش این است که هر برنامه فعالیت جدیدی را به آرامی و به تدریج شروع کنید. دادن زمان به عضله برای سازگاری با حرکات جدید به کاهش درد کمک خواهد کرد.

از سوی دیگر گرم کردن قبل از ورزش باعث کاهش احتمال آسیب دیدگی شده و عملکرد شا را بهبود می بخشد. همچنین بهتر است سرد کردن بعد از ورزش را نیز انجام دهید. هر چند که برخی منابع اعتقاد دارند انجام تمرینات کششی بعد ورزش تاثیر خاصی برای کاهش درد بعد ورزش نخواهد داشت.

آیا می توان با وجود درد تاخیری عضلانی به ورزش ادامه داد؟

شما می توانید با وجود درد تاخیری عضلانی ورزش کنید، اگرچه ممکن است در ابتدا احساس ناراحتی کنید. پس از گرم شدن عضلات، درد باید از بین برود. این درد به احتمال زیاد پس از انجام تمرین، زمانی که ماهیچه های شما سرد شدند، باز می گردد.

اگر ورزش کردن برایتان سخت است، می توانید تا زمانی که درد از بین برود استراحت کنید. از طرف دیگر، می‌توانید روی تمرین‌هایی تمرکز کنید که عضلات کمتر آسیب دیده را هدف قرار می‌دهند تا به گروه‌های عضلانی آسیب‌دیده فرصت ریکاوری بدهید. راه دیگر استفاده از شدت پایینتر تمرین می باشد.

آیا بدن درد بعد ورزش ادامه پیدا می کند؟

به طور کلی پس از تکرار برنامه تمرینی بدن ورزشکار با شرایط جدید انطباق یافته و میزان درد رفته رفته کمتر می شود. در صورت احساس گرفتگی به طور ادامه دار توصیه می کنیم به رژیم غذایی و استراحت خود توجه کنید.