کوهنوردی در بهار: بایدها و نبایدهای مهم

کوهنوردی در بهار

کوهنوردی در بهار: بایدها و نبایدهای مهم

کوهنوردی در بهار از هر لحاظ لذت بخش است. هوای تازه و طبیعت زنده را هیچ گاه نمیشود نادیده گرفت و بهره نبردن از این فصل را به نوعی ضرر تلقی کرد. اما هر کاری راه و رسم خود را دارد و کوهنوردی در بهار هم از این قاعده مستثنی نیست. در این مقاله به برخی از مهمترین نکات کوهنوردی در بهار و بایدها و نبایدهای این فصل پرداخته ایم که توجه به آنها باعث افزایش ایمنی و لذت بردن هر چه بیشتر از طبیعت خواهد بود.

به هواشناسی خیلی اعتماد نکنید.

امروزه وب سایت های اطلاعات نسبتا دقیقی از وضعیت بارش، جهت و میزان باد و دمای هوا در اختیار می گذارند. از جمله بهترین سایت های هواشناسی نیز می توان به متابلو و مونتین فورکست اشاره کرد. با این حال صحت پیش بینی هواشناسی در فصول متغیر سال مانند بهار کمتر می باشد. به همین دلیل همیشه باید در بررسی پیش بینی های شرایط جوی احتمال بدتر بودن هوا را در نظر داشته باشید. از جمله مهمترین خطرات کوهستان در این فصل می توان به صاعقه اشاره کرد. در امان ماندن از خطر صاعقه در ارتفاعات به دلیل در معرض بودن اگر غیرممکن نباشد، بیش از چیزی که فکر می کنید سخت خواهد بود. پس در شرایطی که احتمال رعد و برق وجود دارد از کوهنوردی خودداری کنید.

هر سه لایه پوشاک را با خود ببرید.

دمای هوا در فصل بهار به طور محسوسی از زمستان بیشتر است. با این حال شما همچنان بر اساس سیستم لایه بندی پوشاک به هر سه لایه نیاز دارید. این سه لایه شامل لایه بیس، لایه میانی یا گرمایی و لایه پوسته یا همان کاپشن کوهنوردی ضدآب و ضدباد می شود. اگر چه می توانید از گزینه های سبک تر استفاده کنید. به طور مثال شاید یک کاپشن پلار سبک به عنوان لایه میانی، گرمای کافی مورد نیاز در فصل بهار را ایجاد کند. اما در مورد لایه بیرونی توجه داشته باشید که به همراه داشتن یک لایه ضدآب از ضروریات محسوب می شود. همراه بردن دستکش، کلاه و جوراب کوهنوردی اضافی ضرورت دارد.

پوشاک و تجهیزات ورزشی و کوهنوردی

پانچو و کاور باران

خیس شدن تجهیزات به سرعت از کارآیی آنها کم خواهد کرد. این مورد به خصوص در مورد لوازم کوهنوردی داخل کوله پشتی مانند کاپشن پر سبک و سایر اقلام صدق می کند. در صورت احتمال بارش باران می توانید به همراه داشتن پانچو و کاور باران برای کوله پشتی را به عنوان دو گزینه در نظر بگیرید. پانچو یک لایه ضدآب است که روی کاپشن و کوله پشتی شما را کاملا پوشانده و در نتیجه از نفوذ آب تا حد زیادی جلوگیری می کند. از طرف دیگر کاور باران یا rain cover نیز همانطور که از نامش پیداست وظیفه محافظت از کوله پشتی و لوازم کوهنوردی داخل کوله پشتی را بر عهده خواهد داشت. بسیاری از انواع کوله پشتی کوهنوردی دارای کاور باران و جیب مخصوص این کاور در قسمت جلویی پایین کوله هستند که استفاده از آن را آسان تر خواهد کرد.

مراقب شکست نقاب ها و بهمن های بهاری باشید.

یکی از خطرات بالقوه در فصل بهار تحت تاثیر اختلاف دمای بالای طول شبانه روز ایجاد می شود و آنهم احتمال شکستن نقاب ها یا سرازیر شدن بهمن های بهاری هست. بهمن های بهاری می توانند به صورت تخته ای به دلیل هر نوع تحریکی ایجاد شوند که البته ناپایدار شدن برف دلیل مهم آن است. بارش باران و سنگین شدن لایه های رویی برف نیز می تواند خطر بالقوه بهمن های بهاری را افزایش دهد. بنابراین لازم است در طول مسیر صعود نقابهای بالقوه به خطر شکستن را شناسایی کرده و از حرکت روی آنها پرهیز کنید. همچنین در صورتی که از زیر قسمت های پربرف عبور می کنید همچنان به خطر سقوط بهمن توجه داشته باشید.

کوهنوردی در بهار از هر لحاظ لذت بخش است. هوای تازه و طبیعت زنده را هیچ گاه نمیشود نادیده گرفت و بهره نبردن از این فصل را به نوعی ضرر تلقی کرد. اما هر کاری راه و رسم خود را دارد و کوهنوردی در بهار هم از این قاعده مستثنی نیست. در این مقاله به برخی از مهمترین نکات کوهنوردی در بهار و بایدها و نبایدهای این فصل پرداخته ایم که توجه به آنها باعث افزایش ایمنی و لذت بردن هر چه بیشتر از طبیعت خواهد بود.
به عنوان یک قاعده کلی نقاب ها عموما از چیزی که فکر می کنید بزرگتر و ناپایدارتر هستند.

احتمال ریزش سنگ در بهار بیشتر است

یک بارش ۲۰ دقیقه ای می تواند به راحتی بزرگترین سنگ ها را به حرکت درآورد و در صورتی که در مسیر آن باشید احتمال برخورد افزایش خواهد یافت. این می تواند در جلسات سنگنوردی در طبیعت هم خطر زیادی ایجاد کند چرا که طاقچه دیواره ها عموما در معرض شستشو و خوردگی بیشتر است پس شما که پایین سنگ در حال تمرین هستید را در معرض ریزش های بزرگ قرار خواهد داد. اختلاف دمای زیاد شب و روز هم می تواند دلیل دیگری برای افزایش خطر ریزش سنگ باشد. به غیر از خودتان به محل پارک اتومبیل هم توجه ویژه داشته باشید. یک سنگ کوچک هم می تواند با سقوط از ارتفاع ده متری خسارات زیادی به اتومبیل شما وارد کند.(اتفاقی که بارها در مسیر قله توچال و میدان سربند رخ داده است) پس بهتر است خودروی خود را در جای ایمن تر پارک کنید، ولو اینکه لازم باشد قدری بیشتر پیاده روی نمایید.

خطر گم شدن در بهار بیشتر است.

وجود مه در بهار و در ارتفاعات یکی از ویژگی های این فصل محسوب می شود. این می تواند به راحتی حتی در یک قله آشنا نیز باعث گم شدن شما شود. به همراه داشتن تجهیزات ناوبری از قبیل جی پی اس یا قطب نما و نقشه از اقلام ضروری در کوهنوردی در هر فصلی است اما در بهار به این موضوع اهمیت بیشتری دهید. حتی بهترین کوهنوردان هم در این فصل با مشکلات جدی گم شدن در ارتفاع مواجه شده و بعضا جان خود را از دست داده اند.

گتر ببرید

در کوهنوردی بهاره با دو مورد روبرو هستید. گل در ارتفاعات پایین تر و برف در ارتفاعات بالاتر. پس به همراه داشتن گتر می تواند عاقلانه باشد. البته نیازی به گتر سنگین نخواهید داشت و یک گتر سبک عموما مشکل را برطرف می کند. استفاده از یک جفت باتوم کوهنوردی هم در عبور از گل و هم در برف مفید خواهد بود.

طغیان رودخانه ها را جدی بگیرید

یکی از اشتباهات بسیار خطرناک چادر زدن در حریم رودخانه هاست. حتی یک باران کوچک هم با شستن برف بالا دست به راحتی می تواند باعث ایجاد یک سیلاب شود و مسیر رودخانه در معرض خطر قرار خواهد گرفت. همچنین عبور از رودخانه ها نیز در این فصل مشخصا خطرناک تر است. پس نباید در مسیر رودخانه چادر بزنید و لازم است نقاط عبور ایمن از رودخانه ها نیز شناسایی شوند.

کوهنوردی در بهار از هر لحاظ لذت بخش است. هوای تازه و طبیعت زنده را هیچ گاه نمیشود نادیده گرفت و بهره نبردن از این فصل را به نوعی ضرر تلقی کرد. اما هر کاری راه و رسم خود را دارد و کوهنوردی در بهار هم از این قاعده مستثنی نیست. در این مقاله به برخی از مهمترین نکات کوهنوردی در بهار و بایدها و نبایدهای این فصل پرداخته ایم که توجه به آنها باعث افزایش ایمنی و لذت بردن هر چه بیشتر از طبیعت خواهد بود.

ده تجهیزات ضروری همیشه لازم است.

لیست ده تجهیزات کوهنوردی در سال ۱۹۳۰ توسط کوهنودان تدوین شد و همچنان رایج می باشد. احتمالا این لیست را می دانید اما مجددا برای یادآوری به آن اشاره می کنیم. به یاد داشته باشید که این لیست باید همیشه به همراهتان باشد. البته بسته به سطح برنامه ممکن است نوع اقلام تغییر کند.

  • ناوبری : جی پی اس با باتری اضافی، قطب نما، نقشه…
  • چراغ پیشانی یا هدلایت به همراه باتری اضافی
  • محافظت در برابر نورآفتاب: عینک آفتابی، کرم ضدآفتاب، کلاه آفتابی، پوشش کامل بدن
  • کمک های اولیه
  • چاقو: به همراه کیت تعمیر
  • آتش: کبریت، فندک، سرشعله
  • پناهگاه: پتونجات، کیسه بیواک، چادر کوهنوردی، کیسه خواب…
  • غذای اضافی: فراتر از حداقل انتظار
  • آب اضافی: فراتر از حداقل انتظار، یا وسیله ای برای تصفیه مانند نی تصفیه آب
  • لباس اضافی: مانند یک کاپشن کوهنوردی اضافی برای زنده ماندن در شرایط اضطراری

اسیر تب قله نشوید

با توجه به تغییرات سریع جوی در ارتفاع هر لحظه امکان این است که شرایط هوا نامطلوب شود و ممکن است آن لحظه یک ساعتی قله باشد.

کوههای بزرگ برای سالیان دراز در جای خود بوده اند. اگر در یک تلاش نتوانستید صعود کنید، چه اشکالی دارد. برگردید و مجددا تلاش کنید. من همیشه به این مساله به عنوان یک نکته مثبت نگاه میکنم. من مجبور نیستم بازگردم بلکه باید برگردم. اگر به یک برنامه یا کوه به عنوان تنها شانس زندگیتان نگاه کنید، نحوه ارزیابی ریسکتان تغییر خواهد کرد.

اد ویسترز

آمادگی برای کوهنوردی بهاره

کوهنوردی در فصل بهار به طور کلی به دلیل افزایش دمای هوا و طولانی شدن طول روز از زمستان آسان تر است اما باز هم به هیچ عنوان قابل مقایسه با تابستان نیست. شما به راحتی ممکن است در اوایل اردیبهشت روی قله دماوند با کولاک برف و دمای هوای منفی بیست درجه روبرو شوید که می تواند کشنده و خطرناک باشد. همچنین به تجهیزات بیشتری نسبت به تابستان نیاز خواهید داشت. به منظور کسب آمادگی نکات زیر را به یاد داشته باشید:

  • از قله های آسان شروع کنید و اجازه دهید ذهن و بدنتان به تدریج با ارتفاع انطباق پیدا کند.
  • انجام تمرینات وسط هفته از قبیل دویدن، دوچرخه سواری، وزنه زدن، سنگنوردی و طناب زدن به شما کمک می کند آمادگی جسمانی خود را افزایش دهید.
  • همیشه با نفرات با تجربه تر صعود کنید. از صعود انفرادی اجتناب نمایید.
  • گذراندن دوره های آموزش در کنار کوهنوردی می تواند به رشد شما کمک کند.