تردمیل یا دوچرخه ثابت: کدام یک برای تمرین بهتر است؟

تردمیل یا دوچرخه ثابت: کدام یک برای تمرین بهتر است؟

تردمیل یا دوچرخه ثابت: کدام یک برای تمرین بهتر است؟

خواه به دنبال اضافه کردن یک قطعه تجهیزات ورزشی به باشگاه خانگی خود باشید یا می خواهید تصمیم بگیرید. که کدام دستگاه در باشگاه ارزش وقت شما را دارد، هم تردمیل و هم دوچرخه ثابت می توانند یک تمرین عالی ارائه دهند. اما نکات مثبت و منفی مرتبط با هر دستگاه به شما بستگی دارد و اینکه دقیقاً چه چیزی می خواهید از تمرین خود بگیرید.

تفاوت های مهمی بین این دو نوع تجهیزات بدنسازی وجود دارد. و چندین فاکتور وجود دارد که باید هنگام جستجوی تجهیزات مناسب برای نیازها و بودجه خود و همچنین برنامه ریزی تمرینی در نظر بگیرید. اصلی ترین موارد به شرح زیر هستند:

  • میزان کالری سوزی
  • سطح تجربه شما
  • میزان تحرک
  • خطر آسیب دیدگی
  • اهداف شما
  • هزینه
  • کلاسهای ورزشی
  • فضای موجود

 

کالری سوزی

برای بسیاری از افراد، یکی از مواردی که در انتخاب یک وسیله تناسب اندام باید مورد توجه قرار گیرد این است. که در حین استفاده از آن چه مقدار کالری می سوزد. جسیکا مازوکو، مربی تناسب اندام دارای گواهینامه شهر نیویورک و بنیانگذار The Glute Recruit، یک سرویس تمرینی شخصی، می گوید: در مقایسه تردمیل و دوچرخه ثابت، “هر دو دستگاه برای سوزاندن کالری و آماده سازی عضلات عالی هستند.”

شما می توانید میزان سوزاندن مشابهی را بر روی تردمیل یا دوچرخه ورزشی به دست آورید، اما از آنجا که تردمیل سنتی به معنای ایستادن و تحمل وزن بدن خود است، کالری سوزی واقعی ممکن است کمی بیشتر باشد.

به عنوان مثال، اگر با سرعت ۸ یا ۹.۵ کیلومتر در ساعت روی تردمیل می دوید، می توانید انتظار داشته باشید که در هر دقیقه حدود ۴ تا ۶ کالری بسوزانید. اگر با دوچرخه ثابت دوچرخه‌سواری می‌کنید، «بسته به مقاومت و سرعت عملکردتان»، می‌توانید حدود سه تا شش کالری در دقیقه بسوزانید.

برخی متخصصان عقیده دارند افرادی که روی تردمیل بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ کالری در هر ساعت می سوزانند به طور معمول روی دوچرخه ثابت حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ کالری مصرف می کنند.

البته توجه داشته باشید که نکته اصلی در اینجا شدت فعالیت است. شما ممکن است. روی تردمیل تمرین با شدت پایین تر داشته باشید که در نتیجه کالری سوزی کمتری هم خواهید داشت.

سطح تجربه شما

اگر تازه کار می کنید، در اینجا چند خبر خوب وجود دارد: تردمیل و دوچرخه ورزشی برای مبتدیان بسیار مناسب هستند – هم از نظر سهولت استفاده از دستگاه و هم از نظر تمرینی که ارائه می دهند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها توصیه می کند که افراد ۱۵۰ دقیقه در هفته ورزش قلبی عروقی داشته باشند. تا از بیماری های مزمن جلوگیری کنند. اگرچه ممکن است در ابتدا ترسناک به نظر برسد، اما کاهش آن به یک پیاده روی سریع روزانه و ۳۰ دقیقه ای روی تردمیل یا تمرین با دوچرخه ثابت به همین مدت یک راه بسیار عملی برای شروع ورزش است.

یک نکته دیگر در اینجا تخصص در هر یک از موارد است. برای مثال کسانی که به دوچرخه سواری عادت بیشتری دارند روی دوچرخه ثابت هم در بسیاری از موارد تمرین بهتری انجام می دهند.

پوشاک و تجهیزات ورزشی و کوهنوردی

تحرک

یکی دیگر از عواملی که باید در نظر بگیرید توانایی خودتان برای انجام تمرین بر روی یک دستگاه خاص است. به عنوان مثال، اگر آرتروز در زانوهای خود دارید، دوچرخه سواری ممکن است آسان تر از راه رفتن روی تردمیل باشد. زیرا نشسته اید و این فعالیت تحمل وزن را ندارد. به طور مشابه، اگر مشکلاتی با پاهای خود دارید، مانند التهاب کف پا، نشستن روی دوچرخه ممکن است گزینه بهتری نسبت به جنبه های تحمل وزن کامل پیاده روی یا دویدن روی تردمیل باشد.

کامارگو می‌گوید: «دوچرخه ورزشی معمولاً برای جمعیت سالمندان مناسب‌تر است، زیرا می‌تواند در حالت نشسته انجام شود. در مقایسه، تردمیل احتمالاً گزینه بهتری برای افرادی است که آسیب یا مشکلات حرکتی ندارند و کسانی که می خواهند تمرین شدیدتری داشته باشند.

کامارگو می‌گوید: «کار روی تردمیل پویاتر است، زیرا شما در وضعیت ایستاده هستید، به این معنی که انرژی بیشتری برای مؤثر بودن در طول حرکت مورد نیاز است.

بدون توجه به موقعیت خاص شما، هنگام انتخاب یک وسیله، به این فکر کنید که چه حرکاتی می توانید انجام دهید و چه چیزی به شما کمک می کند تا بدون تشدید محدودیت های حرکتی موجود یا سایر شرایط سلامتی به تناسب اندام برسید.

آسیب دیدگی

حتی بدون وجود مشکلات حرکتی، خطر آسیب باید برای همه بزرگسالان فعال نگران کننده باشد – و تردمیل و دوچرخه ثابت هر دو سطوح خطر متفاوتی دارند.

دویدن، از جمله دویدن روی تردمیل، به عنوان یک ورزش با تاثیر بالا در نظر گرفته می شود. حرکت مکرر پاهای شما که با زمین برخورد می کنند، به مفاصل شما فشار وارد می کند. در حالی که ورزش های پرتحرک مانند افزایش تراکم استخوان فوایدی دارند، ورزش بیش از حد یا فرم نامناسب می تواند خطر آسیب به زانو و کمر را به همراه داشته باشد.

از آنجایی که پاهای شما زمانی که از دوچرخه ثابت استفاده می کنید در داخل پدال ها محکم می مانند، این یک ورزش کم ضربه محسوب می شود. این بدان معناست که حتی در طول یک تمرین با شدت بالا، حرکت صاف و دایره‌ای عضلات شما را بدون وارد کردن فشار زیاد به مفاصل تمرین می‌دهد. البته لازم است بدانید که تمرین با دوچرخه ثابت هم بدون آسیب نیست. و حتی آسیبهایی مانند زانوی پرنده نیز در مورد دوچرخه سواران گزارش شده است.

هارکینز می گوید: «آسیب می تواند ناشی از هر نوع ورزش باشد. مهم است که مطمئن شوید که فرم خوبی دارید و در سرعتی که برای شما راحت باشد هم روی تردمیل و هم روی دوچرخه ثابت بمانید.

اهداف شما

تردمیل برای کاهش چربی شکم، تقویت قلب، تقویت عضلات و تقویت استخوان ها مفید است.” دویدن روی تردمیل یک ورزش پر تاثیر است، بنابراین فشار بیشتری به زانوها و سایر مفاصل شما وارد می کند. همچنین می تواند قسمتی از قسمت بالایی بدن را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

دوچرخه ثابت تمرین بیشتری را برای عضلات باسن، ساق پا و ران ها فراهم می کند.” همچنین برای تقویت عضلات، کاهش وزن، تقویت قلب و افزایش ظرفیت ریه مفید است. یک دوچرخه ثابت معمولاً برای ورزش بالاتنه چندان مفید نیست، مگر اینکه نسخه ای با قسمت بالایی بدن باشد.

اگر برای دوی ماراتن تمرین می کنید، تردمیل احتمالاً خرید بهتری است. اگر اهل ورزش سه گانه هستید، هر کدام از این دستگاه ها خوب است.  فقط می خواهید تناسب اندام داشته باشید بدون اینکه تاثیر زیادی روی پاها و زانوهایتان وارد کند، دوچرخه ثابت احتمالاً انتخاب بهتری می باشد.

هزینه

در مورد هزینه ها برای خرید بین دوچرخه ثابت و تردمیل تفاوت نسبتا زیادی وجود دارد. برای خرید یک تردمیل با کیفیت تقریبا مشابه با یک دوچرخه ثابت باید حدود سه برابر بیشتر پرداخت کنید.

از طرف دیگر تردمیل ها به دلیل ترکیبات پیچیده تر نیاز به سرویس و نگهداری بیشتر و همچنین پرهزینه تری دارند.

فضای موجود

همچنین باید در نظر بگیرید که دستگاه را کجا قرار می دهید و چقدر فضای اشغال می کند. تردمیل ها معمولاً بسیار سنگینتر هستند، بنابراین باید مطمئن شوید که خانه شما می تواند وزن دستگاه و ضربه زدن به آن را تحمل کند.

دوچرخه‌های ثابت نسبت به اکثر تردمیل‌ها ردپای کوچک‌تری دارند، اما نه همیشه. اگرچه آنها اغلب وزن کمتری دارند و فضای کمتری را اشغال می کنند، اما هنوز به یک منطقه مشخص در خانه نیاز دارند.

*مقدار کاری سوزی پیاده روی*

ثبات کلیدی است

کلید انتخاب یا خرید مناسب این است که به این فکر کنید که چه چیزی برای شما مناسب است و از کدام دستگاه به طور مداوم استفاده می‌کنید». ثبات به شما کمک می کند تا اهداف تناسب اندام خود را سریعتر انجام دهید.

خواه این به معنای بیدار شدن برای یک کلاس اسپینینگ در بیشتر صبح ها با دوچرخه ثابت خود باشد، در طول روز قدم بردارید روی تردمیل رفته یا مایل ها دویدن بر روی یک تردمیل در زیرزمین در عصروقت بگذارید، دستگاهی که به طور منظم از استفاده از آن لذت می برید بهترین است.

مدین خاطرنشان می‌کند که برای برخی افراد، تردمیل می‌تواند به یک قفسه لباس گران‌قیمت تبدیل شود، زیرا اشتیاق برای تمرین روی دستگاه با گذشت زمان کاهش می‌یابد. دستگاهی که می‌توانید هنگام تماشای تلویزیون یا درگیر شدن در فعالیت دیگری از آن استفاده کنید، یکی از راه‌های جلوگیری از این نوع کسالت و تشویق استفاده مداوم است.

در نهایت توصیه می کنیم که از ترکیب تمرینات استفاده کنید. در این صورت عضلات شما تقویت شده و خطر آسیب دیدن یا کاهش انگیزه نیز کنترل می شود.