شلوار ترکینگ چیست؟

شلوار ترکینگ چیست؟

آیا تا به حال با شلوار عمومی به کوهپیمایی رفته اید؟ اگر رفته باشید مطمئناً دیگر تمایلی به استفاده از آن در کوه ندارید چون حتماً شما را دچار مشکل کرده و از پوشیدن آن پشیمان شده اید.! در ورزش کوهنوردی تجهیزات زیادی نیاز خواهید داشت .که انتخاب یک لباس کوهنوردی مناسب یکی از مهمترین عواملی است که باید دقت لازم را داشته باشید. اگر بخواهید خود را برای یک کوهنوردی هیجان انگیز آماده کنید. باید یک لیست از لوازمی که نیاز دارید تهیه کنید. که شلوار ترکینگ کوهنوردی می تواند یکی از اساسی ترین نیازهای اولیه شما باشد. یکی از شلوارهایی که در این گونه برنامه ها استفاده می شود، شلوار ترکینگ (کوهپیمایی) هستند. و با توجه به ساختاری که دارند به شلوار ترکینگ سه فصل نیز شهرت دارند.

 

 

ممکن است تا به حال به این موضوع که چه شلواری را برای چه برنامه ای بپوشید فکر نکرده باشید. در این بخش با تشریح انواع شلوار ترکینگ سه فصل این امکان را به شما می دهیم. تا درست ترین انتخاب را برای خرید شلوار ترکینگ داشته باشید.

 

پوشاک و تجهیزات ورزشی و کوهنوردی

 

شلوار کوهنوردی سه فصل استاندارد

این شلوارها تا روی مچ پای شما را می پوشاند و از پاهایتان در برابر تابش نور خورشید و سرما محافظت می کند. و شما را از گزش و نیش حشرات و یا بوته های خاردار در امان نگه می دارد. هدف اصلی انتخاب آن ها خنکی و سبکی لازم حین برنامه ها است.

 

شلوار کوهنوردی قابل تبدیل

در شرایط آب و هوایی نسبتاً گرم، این گرما و تابش خورشید یقیناً برایتان آزار دهنده خواهد بود. پس نیاز به لباسی دارید که در صورت گرم بودن هوا یا خیس و کثیف شدن دمپای آن بتوانید قسمت پایینی آن را جدا کنید؛ بنابراین شلوار ترکینگ تابستانه قابل تبدیل می توانند مناسب ترین گزینه باشند. معمولاً برای این مدل شلوار ترکینگ سه فصل در قسمت بالا یا پایین زانو یک زیپ طراحی شده است تا در صورت گرم بودن هوا و یا کثیف شدن، زیپ ها را باز کنید و به عنوان شلوارک کوهنوردی از آن استفاده کنید. پس با یک تیر دو نشان زده اید!

 

 

شلوار ترکینگ سه فصل تاشونده

در قسمت دمپای این مدل از شلوار ترکینگ سه فصل کش و یا دکمه طراحی شده است که در مواقع نیاز می توانید دمپای آن را به سمت بالا برگردانید و هر زمان مایل بودید به حالت اولیه تغییر دهید. مزیتی که می توان این شلوار ترکینگ تابستانه را نسبت به مدل شلوار کوهنوردی تابستانه استاندارد متمایز دانست، این است که با داشتن آن هم شلوار بلند دارید و هم کوتاه!

 

 

اهمیت جنس پارچه در شلوار کوهنوردی سه فصل

آیا تا به حال به این موضوع که چه شلواری را برای چه برنامه ای استفاده کنید، فکر کرده اید؟ تاکنون برایتان پیش آمده لباسی را پوشیده باشید که هنگام فعالیت و حرکت بدنتان از عرق کردن زیاد خیس شده باشد و شما را کلافه کند؟ پس چاره ای جز پوشیدن یک شلوار کوهنوردی سه فصل خنک و راحت ندارید! جنس پارچه و تکنولوژی های به کار رفته در آن می تواند اصلی ترین معیار برای انتخاب و خرید لباس کوهنوردی خوب باشد. شلوار کوهنوردی عموماً از جنس نایلون و پلی استر و ترکیبی از پارچه های تنفسی هستند که به راحتی دچار سایش و پارگی نمی شوند و در صورت خیس شدن به سرعت خشک می شوند، حتی با گرمای بدنتان یا وزش باد! این پارچه ها چروک نمی شوند و به دلیل مقاومتشان در برابر سایش برای تولید پوشاک کوهنوردی مورد استفاده قرار می گیرند.

 

 

تکنولوژی های استفاده شده در شلوار ترکینگ کوهنوردی

در ساخت و تولید شلوار کوهنوردی سه فصل از تکنولوژی های مختلفی استفاده می شود. برای مثال بعضی از آن ها با داشتن خاصیت ضد آب (Waterproof) آب درون آن ها نفوذ نمی کند و یا آب گریز (Water repllent) هستند؛ به طوری که قطرات آب از روی شلوار ترکینگ سُر می خورد؛ اما به معنی ضد آب بودن آن ها نیست. بعضی از مدل ها هم در برابر باد مقاوم اند که در اصطلاح به آن ها ضد باد (Windstopper) نیز می گویند. پس می توانید با انتخاب یک گزینه درست و متناسب با برنامه ای که در پیش دارید، از صعودتان لذت ببرید.

 

 

برای خرید شلوار ترکینگ موارد زیر را در نظر بگیرید:

 

فاق شلوار ترکینگ

بعضی از شلوارهای کوهنوردی فاق های کوتاه و بعضی فاق بلندی دارند. شاید به نظرتان این آیتم اهمیت چندانی نداشته باشد؛ اما باید به شما بگوییم که سخت در اشتباهید! سعی کنید در خرید شلوار ترکینگ، فاق مناسب و سازگار بودن با بدنتان را در اولویت قرار دهید. اگر به ظاهر خود در هنگام کوهنوردی اهمیت می دهید، باید بگوییم که با انتخاب و خرید شلوار ترکینگ با فاق ایده آل، خوش تیپ تر از آنچه که هستید به نظر می رسید!

کمر شلوار کوهنوردی سه فصل

همانطور که می دانید کمر شلوار کوهنوردی می تواند از نوع کشی و ساده یا ترکیبی از این دو باشد. کمرهای کشی شاید در نگاه اول زیبا به نظر نرسد اما کارایی بیشتری دارد. اگر ظاهر شلوار ترکینگ برایتان مهم است، ما به شما ترکیبی از کمر کشی و ساده را پیشنهاد می کنیم.

جیب های شلوار ترکینگ سه فصل

اهمیت جیب ها مزیت شلوار کوهنوردی را دوچندان می کند، پس نباید از وجود آن ها غافل شد! احتمالاً بر این باورید که هرچه تعداد جیب های شلوار کوهنوردی سه فصل بیشتر باشد کارایی بهتری هم دارد. اما این طرز تفکر نادرست است، زیرا هرچه تعداد جیب بیشتر باشد شما لوازم بیشتری درون آن قرار می دهید؛ در نتیجه شلوار خود را سنگین می کنید و آزادی عمل را از خودتان می گیرید. به عقیده ما شلوار باید متناسب با ظاهری که دارد و بر حسب نیاز برایش جیب طراحی شود.
برایتان پیش آمده که هنگام استفاده از شلوار ناگهان زیپ آن خراب شود و شما را دچار دردسر کند؟ آن لحظه احساس خواهید کرد بدشانس ترین آدم روی زمین هستید! پس شلواری بخرید که از استحکام زیپ های آن نیز مطمئن باشید. بهتر است برای جلوگیری از افتادن وسایلتان جیب هایتان زیپی باشند.

 

اهمیت رنگ در شلوار کوهنوردی سه فصل

یکی از عوامل تأثیرگذار در صعودهایتان رنگ لباس کوهنوردی است. در فصول گرم سال شلوارهایی با رنگ روشن به دلیل جذب حرارت کم تر، ارجحیت دارند، زیرا علاوه بر خنک نگه داشتن بدن، مانع از تعریق نیز می شوند.

دوخت منحصربفرد شلوار ترکینگ کوهنوردی

از مهمترین عواملی که برای یک شلوار مناسب باید در نظر بگیرید، دوخت آن است. نوع طراحی و دوخت آن باید به گونه ای باشد که کاملاً انعطاف پذیر و سازگار با آناتومی بدن شما باشد و آزادی عملتان را حین انجام فعالیت نگیرد.

ما در این بلاگ به صورت کاملاً خلاصه به نکاتی که در مورد خرید باید توجه کنید اشاره کرده ایم؛ اما اگر قصد خرید شلوار کوهنوردی و کوهپیمایی دارید و نمی دانید که باید چه فاکتورهایی را در نظر بگیرید، حتماً بلاگ راهنمای خرید شلوار ترکینگ را بخوانید.

 

 

 

تجربه کوهنوردان در خرید شلوار کوهنوردی

با وجود تمام توضیحاتی که داده شد به سراغ نظرات و تجربیات کوهنوردان رفته ایم تا شما را از واقعیت ها در مورد شلوار کوهنوردی سه فصل آگاه کنیم.

Ben Applebaum-Bauch و Andy Wellman دو نویسنده و ماجراجوی فعالیت های Outdoor با انجام آزمایش روی شلوار کوهپیمایی در شرایط آب و هوایی و برنامه های مختلف مثل کمپینگ، کوهپیمایی و سفر اظهار داشته اند که عوامل مؤثر در عملکرد و کیفیت شلوارهای پیاده روی و ترکینگ شامل: راحتی و تحرک، تهویه و تنفس، تطبیق پذیری با آناتومی بدن و سبک بودن و مقاومت در برابر آب و هوای نامساعد هستند. آن ها معتقدند که برخی از مدل ها در مناطق خاصی برتری دارند. اما با این حال انتخاب و خرید شلوار ترکینگ را به عهده فردی که آن را می پوشد گذاشته اند، زیرا ممکن است برای یک کوهنورد راحتی و تحرک خیلی مهم تر از عوامل دیگر باشد!