فواید کوهنوردی و کوهپیمایی برای بدن 😍

فواید کوهنوردی و کوهپیمایی برای بدن 😍

فواید کوهنوردی و کوهپیمایی برای بدن 😍

*طعم فتح قله ها را کسی می چشد که
با تمام جانش،
مسیر سربالایی کوه را طی کند.
بعد از آن، قله در تسخیر ” اراده ” اوست ….*

کوهنوردی و کوهپیمایی هم روی طول و هم عرض زندگی شما تاثیر خواهد داشت. با  این ورزش نه تنها بیشتر عمر خواهید کرد، بلکه از زندگیتان بیشتر  لذت می برید.

البته باید گفت که فواید کوهنوردی بیش از اینهاست. با رفتن به دل طبیعت درون خودتان را نیز بهتر خواهید دید.

در این مطلب میخواهیم به مزایای کوه نوردی اشاره کنیم که امیدواریم با خواندنشان  بهانه ها برای ورزش نکردن از ذهنتان پاک شوند. با فامو  همراه باشید.

همواره در یاد داشته باشید که شما مهمترین شخص زندگی خود هستید،پس به سلامتی جسمی و روحی خود توجه زیادی بکنید.

پوشاک و تجهیزات ورزشی و کوهنوردی

فواید کوهنوردی برای قلب

کوهنوردی و کوهپیمایی به چند طریق می تواند به سلامتی قلبی کمک کند. در اثر کوهنوردی منظم ضربان استراحت قلب کاهش پیدا می کند.

در نتیجه این روند، عضلات قلب نیاز به تلاش کمتری برای رساندن اکسیژن و انرژی به سلولها هستند و در نتیجه بیشتر عمر می کنند.

به منظور بهره گیری هر چه بیشتر از مزایای کوهنوردی برای قلب موارد زیر را حتما به یاد داشته باشید:

  • به آرامی شروع کنید. اجازه دهید که بدن به خوبی گرم شود.
  • به تدریج افزایش دهید. تدریجا مدت و شدت برنامه های کوهنوردی و کوهپیمایی را افزایش دهید.
  • در طول هفته تمرین داشته باشید.

فواید کوهنوردی برای ریه

طبق گفته موسسه ریه، ظرفیت ریه به این معناست که بدن شما چقدر هوا (یا اکسیژن) می تواند استفاده کند. اگرچه ممکن است شبیه به نظر برسد، اما با عملکرد ریه متفاوت است، که اصطلاحی است که برای توصیف میزان هوای دریافتی بدن و میزان کارآمدی آن استفاده می شود. در حالی که هر دوی این اقدامات مهم هستند ، فقط ظرفیت ریه را می توان بهبود بخشید.

تعداد تنفس به گفته همین موسسه برای افراد عادی ۱۵ بار در دقیقه است. این میزان تنفس در زمان کوهنوردی و کوهپیمایی به ۴۰ تا ۶۰ بار در دقیقه میرسد.به گفته کارشناسان ورزشهای هوازی و کوهنوردی به میزان سه بار در هفته می تواند ظرفیت ریه را بین ۵ تا ۱۰ درصد افزایش دهد. در این صورت نفس کشیدن شما در طول زمان بهتر شده و با ظرفیت بیشتری از ریه خود استفاده خواهید کرد. اکسیژن بیشتر برای بدن به معنای سلامتی است.

کوهنوردی همچنین به حفظ سلامت ریه های شما کمک شایانی می کند و آنها را در برابر بیماری هایی مثل ذات الریه و برونشیت ایمن می سازد. هرچه بیشتر پیاده روی و کوه پیمایی کنید عملکرد تنفسی شما بهبود بیشتری می یابد؛ به مرور زمان شما متوجه تغییرات خود در این زمینه می شوید.

فواید کوهنوردی برای کبد

به نقل از متخصصان کبد چرب یکی از بیماری هایی است که امروزه بسیاری از افراد به آن مبتلا هستند. چربی در کبد غیر طبیعی نیست اما در صورتی که بیش از حد باشد فرد دچار چربی کبد خواهد شد. اگر کبد فردی دارای ۵ تا ۱۰ درصد چربی باشد بدین معنی است که وی داری کبد چرب است. عدم رسیدگی به این بیماری در مراحل اولیه می تواند عواقب ناتوان کننده و حتی مرگبار به همراه داشته باشد.

فواید کوهنوردی برای عضلات پا

کوهنوردی یکی از ورزش هایی است که باعث افزایش توان و استقامت عضلات این قسمت می شود. شما در طول پیمایش در سیرهای کوهپیمایی در شیب های مختلف بالا و پایین میروید. این تغیرات باعث درگیر شدن عضلات اصلی مانند چهارسر و همچنین عضلات کوچکی که برای تعادل مهم هستند میشود. ازاین رو نهایتا استقامت و فرم بهتر عضلانی پا را خواهید داشت.

نکته مهم: فواید کوهنوردی و کوهپیمایی برای بدن 😍

<< توجه داشته باشید حتما باید لباس و کفش مناسب برای کوهنوردی داشته باشید که این فواید موثر واقع بشه .فروشگاه فامو برای راحتی شما عزیزان محصولات مورد نیاز کوهنوردی اورجینال با مناسب ترین قیمت ها برای شما عزیزان ارائه میکند.
محصولاتی ازجمله کفش اورجینال ،تیشرت اورجینال،نیمزیپ ورزشی و کوهنوردی،کاپشن ویندستاپر ،کاپشن گورتکس >>

خواب بهتر

از فواید کوهنوردی می توان به درگیر شدن مغز، جسم و روح اشاره کرد؛ پس جای تعجب نیست که به شما می کند راحت تر بخوابید. هنگامی که کوه پیمایی را شروع می کنید، حتی اگر از کم، ذهن شما از منطقه ی امن خود خارج می شود و به مرور که این کار ادامه می یابد سطح آدرنالین شما کاهش پیدا می کند.

با پیمایش تپه ها، صخره ها، جنگل ها و زمین های ناهموار بدن شما تقویت می شود. در مقایسه با ۱۲ تا ۱۶ ساعت دیگر روز بدن شما آدرنالین را پمپ می کند تا پیمایش خود را تمام کنید. این فرآیند منجر به افزایش کیفیت خواب و استراحت شما می شود.

 کوهنوردی برای روح و ذهن

صعود کردن قله، رسیدن به کنار صخره یا هر بلندی دیگر، بدون توجه به موقعیت مکانی منظره ی زیبایی را برای شما به ارمغان می آورد. وقتی قله را فتح می کنید احساس غرور می کنید، بدن خسته است اما روح و ذهن از به دست آوردن این موفقیت، سرزنده و پر انرژی است. ممکن است به نفس نفس بیافتید، اما دیدن حیواناتی که تا کنون ندیده اید و با شما هم سفر شده اند و زیبایی طبیعت را با شما شریک می شوند، از فواید کوه پیمایی است.

افزایش هوش از طریق هماهنگی و خونرسانی

یکی از فواید کوهپیمایی که در زندگی روزمره به کمک شما خواهد آمد. کوهپیمایی باعث افزایش خونرسانی و اکسیژن رسانی به قسمت های مختلف مغز می شود. این مناطق عمدتا قسمت های مربوط به حافظه، تمرکز و شادی را شامل می شوند. اکسیژن و جریان خون به مغز شما این امکان را می دهد که عملکرد بهتری داشته باشد و بدن شما را وادار به ترشح مواد شیمیایی ای می کند که باعث تولید احساسات شادی و لذت می شوند.

تیزبینی یکی دیگر از فواید کوهنوردی است؛ هنگامی که این قسمت هایی که نام برده شد را فعال می کنید، به مرور بیشتر تمایل دارید این فعالیت ها را ادامه دهید.

کوهنوردی و لاغری

یکی از فواید عالی کوهنوردی کمک به کاهش یا حفظ وزن استاندارد است. واقعا چه چیزی بیشتر از چند ساعت فعالیت می تواند اثر کالری سوزی داشته باشد. کافیست این ترکیب را در کنار چند جلسه تمرین داخل هفته داشته باشید. برای مطالعه بیشتر در این زمینه به مقاله کوهنوردی و لاغری در مراجعه نمایید.

فواید کوهنوردی و کوهپیمایی برای بدن 😍

2 دیدگاه برای “فواید کوهنوردی و کوهپیمایی برای بدن 😍

دیدگاه‌ها بسته شده است.