نکات ایمنی در کوه نوردی

نکات ایمنی مهم هنگام کوه نوردی

ایمنی در کوهنوردی یعنی مجموعه پیش بینی ها و اقداماتی که لازم است انجام دهید تا سفر به کوه برای شما همراه با خطر نباشد. همان گونه که ما سعی کردیم خودمان را با زندگی شهری هماهنگ کنیم باید بتوانیم با تمرین و آگاهی با محیطی مانند کوه نیز هماهنگ شویم.هر خانه حال و هوای خودش را دارد، کوه هم از این قاعده مستثنی نیست. و باید بدانیم این حال و هوا چیست و چگونه میهمان خوبی باشیم.
برای صعودی خوب و لذت بخش لازم است که ما فاکتورهای مهمی را بدانیم .و بر روی فاکتورهای مهم بدنی مان تمرین کنیم. مجموعه آنچه باید بدانیم باعث می شود تا حادثه ای شبیه به حادثه تلخ چند روز گذشته در توچال یا رخ ندهد و یا در صورت وقوع،کمترین میزان آسیب جانی را به همراه داشته باشد.

آمادگی بدنی شرط لازم ایمنی در کوهنوردی

کوهنوردی معروف است به ورزش استقامت، صبر، تحمل و… در کوه نمی توانید ورزیده شوید بلکه باید ورزیده قدم به کوه بگذارید. کوه مانند بازی فینال است شما باید قبل از رسیدن به این بازی بدن خود را آماده کرده باشید. 80 درصد حوادث کوهنوردی در مقیاس حرفه ای مربوط به مرحله فرود کوهنوردان است. این میزان درصد، تذکر بی رحمانه ای است که اگر بدون آمادگی بدنی و آموختن تقسیم انرژی به کوه بیایم خودمان به استقبال حادثه رفته ایم. حتی اگر ما تمام شرایط تکنیکال نجات در کوهستان را بدانیم اما آمادگی جسمی و روحی روانی این موارد را نداشته باشیم بدون شک خودمان و دیگران را به مشکل خواهیم انداخت.

 

پوشاک و تجهیزات ورزشی و کوهنوردی

به کدام کوه خواهیم رفت
کوهنوردی در هر فصل و هر گونه کوهی با هر ارتفاعی شوخی نیست. این یک الزام است که حتما قبل از سفر، بدانید .به کدام کوه برای صعود خواهید رفت. گاهی ما بهانه می آوریم که برای یک تفریح می رویم و یا زیاد از کوه بالا نمی رویم! حادثه ربطی به زیاد بالا رفتن و یا نرفتن ندارد. یک پای اشتباه یا یک لحظه هیجان باعث ایجاد حادثه می شود.

نکات مهم جهت ایمنی در کوهنوردی قبل از سفر:
باید بدانید به کدام کوه می روید و مسیرتان را چگونه خواهید پیمود.
وسایل لازمتان چیست؟
پیش بینی های موقعیت تغییر ژئوفیزیکی هوای کوه و منطقه مد نظر چیست.
مسیر رفت و برگشت و توان مصرفی چقدر خواهد بود.
چه مقدار جیره اصلی و چه مقدار جیره غذایی داشته باشیم و …