۲۰ نکته درباره کوهنوردی در پاییز

۲۰ نکته درباره کوهنوردی در پاییز

کوهنوردی در پاییز یک تجربه خاص و زیبا از تماس نزدیک با طبیعت است. مسیرها خلوتترند و می توان بیشتر لذت برد با این حال کوهنوردی در این فصل نیاز به دقت بیشتری دارد که لازم است به آنها توجه داشته باشید. در این مقاله به بررسی برخی از مهمترین نکات کوهنوردی در پاییز پرداخته ایم.

پوشاک و تجهیزات ورزشی و کوهنوردی

مزایای کوهنوردی در پاییز

در ادامه به چند مورد از مهمترین مزایای کوهنوردی در پاییز می پردازیم:

  • مسیرهای خلوت: یکی از مزیت های کوهنوردی در پاییز خلوت بودن مسیرهای کوهنوردی و جاده های منتهی به مناطق کوهستانی به شمار می رود. همین موضوع باعث می شود رفت و آمد به کوه ها تجربه ای لذت بخش تر باشد.
  • مناظر خاص: شاید هیچ منظره ای زیباتر از یک روستای هزار رنگ با قله های برف گرفته و غروب و طلوع نارنجی رنگ کوهستان نباشد.
  • هوای خنک تر: در پاییز خبری از دم و گرمای پیمایش مسیرها در تابستان نیست و تحت تاثیر عرق کردن خیس نخواهید شد.
  • ارتباط متفاوت با کوهستان: سکوت خاص مسیرها و تغییر صدای طبیعت تجربه ای خاص از رفتن به کوهنوردی را رقم می زند.

برای کوهنوردی در پاییز چه بپوشیم؟

نکته مهم کوهنوردی در این فصل این است که دمای هوا پایینتر است و به همین دلیل آمادگی برای هوای سردتر اجتناب ناپذیر خواهد بود. همچنین نگرانی بیشتری برای خشک ماندن و جلوگیری از هیپوترمی وجود دارد.

توجه به اصول لایه بندی در پوشاک در این فصل ضرورت بیشتری دارد. شما باید لایه بیس را همواره به تن داشته باشید که این شامل بالاتنه و پایین تنه می شود. در فصل تابستان در اکثر مسیرها(به غیر از صعود دماوند یا علم کوه) نیازی به پوشیدن لباس بیس کوهنوردی در پایین تنه نیست اما در پاییز لایه بیس شلوار را همواره مد نظر داشته باشید.

در لایه رویی نیز لازم است کاپشن پلار به همراه داشته باشید که نقش عایق حرارتی را ایفا می کند. همین طور از پوشیدن شلوارهای نخی و شلوارک خودداری کنید چرا که به محافظت محیطی بیشتری نیاز خواهید داشت. به طور معمول شلوارهای وینداستاپر گزینه ای مناسب برای کوهنوردی در پاییز محسوب می شوند.

در صورت عدم پیش بینی بارش هم لازم است لایه های ضدآب مانند کاپشن کوهنوردی ضدآب به همراه داشته باشید. هوای کوهستان در پاییز به سرعت تغییر می کند و باعث غافلگیری می شود.

یک کلاه گرم و دستکش نیز می تواند با سرد شدن هوا در طول فصل مفید باشد.

چگونه لباس خود را زمان کوهنوردی در پاییز مدیریت کنیم؟

سعی کنید با لباس کمتر و کمی سرد شروع به حرکت کنید تا بلافاصله عرق نکنید. اگر بعد از ۱۰ دقیقه کوهپیمایی همچنان احساس سرما کردید، یک لایه اضافه کنید.

دمای هوا در شروع مسیرها به دلیل ارتفاع کمتر نسبت به ارتفاعات بالاتر گرم تر است و عموما نیازی به لایه های زیاد در شروع نخواهد بود. پس بسته به ارتفاعی که قصد رفتن به آن را دارید لازم است برای دمای ۱۰ تا ۳۰ درجه سردتر نسبت به مبدا حرکت از نظر پوشاک آماده باشید.

هنگام استراحت برای صرف غذا یا عکس گرفتن یک لایه به پوشاکتان اضافه کنید تا دمای بدن هدر نرود.

یک راه عالی برای کمک به کنترل دمای بدن استفاده از کلاه است.

۷ دمنوش مفید برای کوهنوردی

روزهای کوتاهتر

شما ساعات کمتری از نور روز دارید. بهتر است پیاده روی خود را از صبح زود شروع کنید یا مسافت پیموده شده را تنظیم کنید تا مطمئن شوید که در تاریکی پیاده روی نخواهید داشت.

به همراه داشتن چراغ پیشانی حتی در برنامه های چند ساعته نیز ضرورت دارد.

آب بنوشید حتی اگر تشنه نیستید

بسیاری از کوهنوردان در هوای سردتر احساس تشنگی نمی کنند که عالی است. نکته منفی این است که آنها همچنین متوجه نمی شوند که به آب نیاز دارند. ممکن است لازم باشد در حین پیاده روی آگاهانه در مورد نوشیدن فکر کنید.

از رنگهای روشن استفاده کنید

همواره یک قطعه از لباس خود مانند کاپشن یا کوله پشتی را از یک رنگ متضاد با طبیعت انتخاب کنید. این باعث می شود در شرایط دید کم یا مه گرفتگی و موارد اضطراری راحتتر تشخیص داده شوید.(۲۰ نکته درباره کوهنوردی در پاییز)