۵ تاثیر ورزش بر روابط و سلامت جنسی بر اساس علم

۵ تاثیر ورزش بر روابط و سلامت جنسی بر اساس علم

۵ تاثیر ورزش بر روابط و سلامت جنسی بر اساس علم

بسیاری از مردم می دانند که ورزش برای سلامت جسمانی مهم است، حتی کسانی که ورزش نمی کنند. اما جالب است بدانید که ورزش کردن می تواند تاثیری شگرف بر سلامت جنسی افراد بگذارد.

طبق گفته موسسه ملی بهداشت امریکا، ۴۳ درصد از زنان و ۳۱ درصد از مردان با نوعی اختلال در عملکرد جنسی مواجهند. که چاقی و کمبود تحرک از عوامل اصلی آن محسوب می شود. یک تحقیق منتشر شده در مجله Sexual Medicine اعلام کرد که مردان دارای دور کمر یا شاخص توده بدنی (BMI) بالا، ۵۰ درصد بیشتر در معرض اختلال نعوظ هستند، در حالی که به نقل از مجله Obesity تقریبا نیمی از زنان چاق مشکلاتی در فعالیت، میل و عملکرد جنسی گزارش کردند.

تحقیق دیگری که در سال ۲۰۲۱ در مجله Sexual Medicine منتشر شد نشان داد، زنانی که تا ۶ ساعت در هفته ورزش می کردند، در مقایسه با زنان کم تحرک، ناراحتی و مقاومت جنسی کمتری در شریان های کلیتورال خود نشان دادند. همچنین بر اساس همین تحقیق ورزشکاران سطح بالاتری از میل، برانگیختگی و سلامت جنسی را بروز می دهند.

دکتر ایلبر متخصص اورولوژی در مرکز پزشکی سدارز-سینای عقیده دارد: این یک مساله مهم پزشکی است که باید به عنوان بخشی از سلامت و رفاه کلی فرد به آن پرداخت. البته همچنان تابوهایی درباره صحبت در این رابطه وجود دارد.

به نظر وی و سایر کارشناسان رابطه جنسی بخش مهمی از انسان بودن است که تاثیر عمده ای بر سلامت خانواده، روابط عاطفی، کیفیت زندگی و استحکام ارتباطات دارد. طیف گسترده ای از مطالعات این حقیقت علمی را اثبات کرده است که رابطه جنسی و تماس محبت‌آمیز برای جنبه‌های مختلف رفاه، مانند احساس درک، مراقبت و پذیرفته شدن، حیاتی هستند.

پوشاک و تجهیزات ورزشی و کوهنوردی

در ادامه این مطلب به بیان مهم ترین فواید ورزش در زمینه سلامت جنسی پرداخته ایم:

فواید ورزش کردن بر سلامت و روابط جنسی

بهبود گردش خون

یکی از موضوعات اصلی در بهبود سلامت جنسی، جریان خون است و تقریبا تمام ورزش ها نقش موثری در بهبود جریان خون دارند. جریان خون قوی و سالم تاثیر بسزایی در برانگیختگی دارد. این فاکتور در مردان به نعوظ کمک می کند و در زنان نیز باعث روانکاری واژن و حس مطلوب تر در روابط می گردد. البته می توان گفته که ورزش های هوازی در بهبود جریان خون به طور کلی موثرتر هستند.

افزایش استقامت

ورزش به طور منظم باعث بهبود استقامت می شود. این برای سلامت جنسی اهمیت دارد، زیرا داشتن رابطه به خودی خود نوعی فعالیت بدنی محسوب می گردد. به طوری که کلینیک مایو این فعالیت را به نوعی با بالا رفتن از پله مقایسه می کند. یک مطالعه توسط موسسه ملی بهداشت نشان می دهد که نیم ساعت فعالیت جنسی می تواند ۱۲۵ کالری برای مردان و نزدیک به ۱۰۰ کالری برای زنان بسوزاند، این تقریبا معادل پیاده روی با سرعت ۵ کیلومتر در ساعت می باشد.

افزایش اعتماد به نفس

تمرین کردن باعث بهبود ترکیب بدنی می شود که این هم به نوبه خود باعث افزایش عزت نفس خواهد شد. و البته به قول دکتر البر و بر اساس تجربه شخصی همگانی، هیچ چیز جذاب تر از اعتماد به نفس نیست. مطالعه ای که در سال ۲۰۱۹ در مجله Personality منتشر شد نشان داد، زنانی که روابط جنسی سالمتری دارند اعتماد اجتماعی بیشتری نیز به دست می آورند که بخشی از آن ذاتی و بخشی هم اکتسابی می باشد.

کاهش سطوح استرس

استرس، مضطرب یا افسرده بودن می تواند میل جنسی شما را کاهش دهد. بر اساس یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ که در مجله روانپزشکی هند منتشر شد، افسردگی به طور خاص اغلب با مشکلات عملکرد جنسی مرتبط است و هر چه افسردگی شدیدتر باشد، مشکلات بدتر می شود. این مطالعه نشان داد که این امر به ویژه در مورد میل و رضایت جنسی صادق است.

خوشبختانه، ورزش در مبارزه با استرس، اضطراب و افسردگی عالی است، که می تواند به یک میل جنسی دوباره تبدیل شود. داروهای ضد افسردگی نیز به دلیل تأثیر منفی بر میل جنسی بدنام هستند، بنابراین اگر ورزش می تواند به شما کمک کند دوز مصرفی خود را کاهش دهید یا آنها را به طور کامل حذف کنید، بهتر است.

بهبود سلامت عمومی

این مورد ناگفته نیست اما بهبود سلامت عمومی همانطور که از نامش هم پیداست بر تمام فعالیت های بدن تاثیر می گذارد. ورزش کردن حتی ممکن است به شما کمک کند تا از بیماری های جدی مانند فشار خون بالا و دیابت که گاهی اوقات نیاز به داروهایی دارند که برانگیختگی را مهار می کنند، جلوگیری کنید. این دو وضعیت پزشکی همچنین می‌توانند به شریان‌های ریز آلت تناسلی آسیب بزنند و منجر به اختلال نعوظ شوند. در واقع، اختلال نعوظ اغلب یکی از اولین عوارض جانبی قابل توجه فشار خون بالا و دیابت است.

برای سلامت جنسی چقدر ورزش کنیم؟

همه چیز به شخص بستگی دارد، بنابراین بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. کارشناسان می گویند حتی دوره های کوتاه ورزش، مانند پیاده روی سریع منظم، می تواند سلامت جنسی شما را بهبود بخشد. هر چند باید مراقب باشید که زیاده روی نکنید.

مساله اصلی در اینجا ایجاد فعالیت است. به طور کلی الگوی ۱۵۰ تا ۳۰۰ دقیقه فعالیت متوسط در طول هفته برای اکثر افراد مفید می باشد. همچنین شما می توانید از ترکیب تمرینات مختلف استفاده کنید. مثلا می توانید سه روز در هفته تمرین با وزنه و بدنسازی انجام دهید و دو روز در هفته به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه نرم دوی یا یک ساعت پیاده روی داشته باشید. مساله اصلی فعال بودند است.

اگر هنوز متقاعد نشده اید که وقت آن رسیده است که کفش های ورزشی خود را بردارید و شروع به حرکت کنید، این هشدار دکتر ایلبر را در نظر بگیرید: یک ضرب المثل هست که می گوید «یا از آن استفاده کن یا آن را از دست بده.» اندام های لگن شما مانند سایر اعضای بدن هستند. اگر از آنها استفاده نکنید، عملکرد خود را از دست خواهید داد.(۵ تاثیر ورزش بر روابط و سلامت جنسی بر اساس علم)