کجا کمپینگ برویم؟ ۱۲ مکانی که ارزش دیدن دارد

کجا کمپینگ برویم؟ ۱۲ مکانی که ارزش دیدن دارد

کجا کمپینگ برویم؟ ۱۲ مکانی که ارزش دیدن دارد

“بسیار سفر باید تا پخته شود خامی” همین یک مصرع کافیست تا بدانید انرژی طبیعت را نباید دست کم گرفت! کمتر شاعری را می توان پیدا کرد که در دیوان خود شعر یا بیتی در مورد طبیعت یا سفر نداشته باشد این اهمیت سفر از گذشته تا به امروز را نشان می دهد. کجا کمپینگ برویم؟ سوال اکثر دوستداران طبیعت و علاقمند به سفر برای کشف مکان های جدید و ثبت خاطرات به یاد ماندنی است. در این مقاله به ۱۲ مکان مناسب برای کمپینگ اشاره می کنیم با فامو همراه باشید.

پوشاک و تجهیزات ورزشی و کوهنوردی

دریاچه لزور

دریاچه لزور واقع در شمال شرقی تهران و در فاصله ۱۶۵ کیلومتری شهر، دریاچه لزور با طبیعتی بکر و دیدنی وجود دارد که سالیانه طبیعت دوستان زیادی را به میزبانی خود فرا می‌ خواند.
دسترسی به این دریاچه از طریق راه نیمه آسفالته روستای لزور ممکن است. با حدود ۱۶۰ کیلومتر رانندگی از اتوبان بابایی تهران و عبور از دامنه کوه‌های البرز به روستای لزور خواهید رسید. البته دسترسی به دریاچه از طریق روستا چندان راحت نیست، بنابراین ما برای برنامه کمپینگ اطراف تهران، پیشنهاد می‌ کنیم از مسیر پیمایشی روستای ارجمند استفاده کنید. با حدود ۱۰ کیلومتر پیاده روی در جهت آب، به دریاچه زیبای لزور خواهید رسید.
به دلیل برودت هوای منطقه در فصول سرد سال و همچنین نیاز به عبور از آب، پیشنهاد می‌ شود این برنامه را در حوالی خرداد تا شهریور، که دمای هوا مناسبتر بوده و سطح آب رودخانه پایین تر است انجام دهید.

از نکات قابل توجه در این دریاچه، وجود سرویس بهداشتی و شیر آب چشمه در شمال دشت لزور است که توسط محیط زیست و برای راحتی طبیعت گردان و همچنین حفظ طبیعت منطقه احداث شده است.

شهرستانک

شهرستانک، یکی از روستاهای نزدیک تهران است که می‌ تواند مقصد مناسبی برای برنامه‌های کمپینگ اطراف تهران باشد. این روستا با فاصله ۷۰ کیلومتری از شهر تهران قرار دارد که به راحتی از مسیر اتوبان تهران شمال یا چالوس در دسترس است.

منطقه بکر، طبیعت زیبا، رودهای زلال و همچنین پوشش گیاهی سرسبز از ویژگی‌های این روستا است. البته این روستا مدت‌ها است که در صدر مقاصد گردشگری اهالی تهران برای سفرهای یکروزه قرار گرفته. اما با کمی پیاده روی، و دور شدن از روستا امکان دسترسی به مکان‌های بکر و امن برای کمپ و شب‌مانی در طبیعت وجود خواهد داشت. این مقصد جذاب برای چهار فصل سال مناسب است اما پیشنهاد می کنیم در فصل زمستان به منظور کمپینگ به این طبیعت

افجه

افجه، یکی از روستاهای معروف لواسان است که مورد توجه طبیعت دوستانی تهرانی قرار گرفته. مسیر نسبت پر شیب دسترسی به دشت افجه، موجب حفظ بکری و سلامت ماندن محیط زیست منطقه شده. از این نظر برای کمپینگ اطراف تهران، منطقه افجه می‌ تواند مقصد مناسبی برای علاقه مندان باشد.

 

شما‌ می‌ توانید برای کمپینگ، به منطقه عازم شده و با عبور از این دامنه، در میانه مسیر روی ارتفاع یا در ابتدا و انتهای مسیر کمپ خود را مستقر نمایید. پیشنهاد می کنیم برای عزمت به این مکان زیبا از لوازم کوهنوردی و طبیعت گردی استفاده کنید.

دشت و آبشار دریوک

یکی از زیباترین دشت‌های اطراف تهران برای طبیعت گردی و کمپینگ دشت زیبای دریوک و آبشار آن است. این دشت که به دلیل همجواری با روستای نمارستاق، به همین نام نیز معروف است در حدود ۳ ساعتی تهران و در دل کوه‌های حاشیه جاده هراز قرار دارد.

به دلیل فاصله دشت از شهر تهران، پیشنهاد می‌ کنیم حتما به قصد کمپینگ به این دشت سفر کنید. آب و هوای منطقه در همه فصول سال مناسب است، خصوصا همجواری این دشت با آب‌های گرم طبیعی در فصل بهار و تابستان به شما فرصت آب تنی خواهد داد.

ساحل درک

برای رسیدن به ساحل درک باید به دویست کیلومتری غرب چابهار یا صد و بیست کیلومتری کنارک برویم و روی رمل‌ها، منظره غروب را پای آتش و تصویر طلوع را از دریچه چادر خود، روی افق دریا دنبال کنیم. اگر در فصل گردشگری سروقت این ساحل بروید، علاوه بر شنا، امکان قایق و موج‌سواری هم وجود دارد.

همانطور که اشاره کردیم، ساحل درک چابهار تنها نقطه ایران است که طعم کمپ کویری و ساحلی را همزمان در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌ دهد و یکی از منحصر به فرد ترین هایی این لیست است.

رود سیروان

یکی دیگر از جاذبه ها برای کمپینگ رود سیروان در منطقه اورامان است که تا مرز عراق پیش می‌ رود. اگر به رود سیروان سفر کنید به دلیل وجود آب، بافت جانوری و گیاهی منحصر به فرد، این رودخانه می توانید خاطرات قشنگی در ذهن خود ثبت کنید. حضور و کمپ در محل مناسبی از رود، اگر خوش‌شانس باشید با سنجاب‌ها ملاقات می‌ کنید و در کنار آب، رویش گیاهان با ارزشی چون ریواس را شاهد خواهید بود.

سیروان طولانی‌ترین رود کردستان است و باعث دوتکه شدن ارومان و سروآباد می‌ شود. از این رو برای رفتن از یک کرانه به کرانه دیگر باید در بیست و پنج کیلومتری پاوه از پل دوآب کمک بگیرید.

دماوند

دشت و سبزی اطراف دماوند یکی از بهترین نقاط ایران برای دوستاداران کمپینگ و کوهنوردان است. بد نیست بدانید با احداث کمپ زمستانی دماوند، حالا این امکان فراهم است که حتی در سردترین روزهای زمستان، تجربه یک کمپ حرفه‌ای و درجه یک را به خاطرات زندگی خود بیافزایند. برای کمپ در دماوند به طور کلی دو انتخاب دارید، اگر سبزی دشت منظره مورد علاقه شماست به سمت غرب کوه حرکت کنید و در پارک ملی لار چادر بزنید و اگر روحیه شما با آبشار و غار سازگاری بیشتری دارد در حوالی آبشار جنگلک و غار رود افشان می تواند باب میل شما باشد.

جنگل دالیخانی

اگر از رامسر به سمت تنکابن حرکت کنید و پس از هفت کیلومتر به سمت راست بپیچید، در کمتر از نیم ساعت به جنگلی می‌ رسید که نظیرش را در ایران نخواهید دید! آب و هوای خنک، حضور مه، امکان کوهنوردی و طبیعت‌گردی، مناظر بی‌ بدیل، کلبه‌های چوبی، روستاهای اطراف، سد میجران پاکیزگی و بکری و خود رامسر و تنکابن از این جنگل یک میزبان درجه یک برای کمپینگ ساخته‌اند.

رفتن به این جنگل را بیشتر در فصل بهار و تابستان پیشنهاد می کنیم تا با بوی بهار نارنج و خنکی هوا به دلیل ارتفاعات خاطرات به یادماندنی ای برای خود و همسفرانتان رقم بزنید.

آبشار شاهاندشت

این آبشار در استان مازندران قرار دارد و یکی از مرتفع‌ترین آبشار‌های این استان به حساب می‌ آید. در شاهاندشت سکوت حاکم است. شاهاندشت از ۸ آبشار کوچک و بزرگ تشکیل می‌ شود. در نزدیکی آبشار و دشت‌های اطراف، مناطق بسیاری برای کمپینگ وجود دارد. بنابراین می‌ توان اینجا را یکی از بهترین مناطق برای کمپینگ اطراف تهران دانست.

تنگه واشی

تنگه واشی که قطعا معرف حضورتان است یکی دیگر از مناطق بکر نزدیک تهران به شمار می رود. این جاذبه بکر طبیعی در نزدیکی فیروزکوه قرار دارد. اگر اهل ماجراجویی هستید و آمادگی جسمانی مناسبی دارید، می‌ توانید از کمپ و پیک‌ نیک در دل کوهستان لذت ببرید. تنگه واشی از دو تنگه تشکیل می‌ شود. در میان این دو تنگه، دشتی وسیع و تماشایی وجود دارد. دشتی که در تابستان پر از گل‌های رنگارنگ می‌ شود. نیازی نیست برای یافتن مکان کمپ، آبشار دوم را هم پشت سر بگذارید. البته فراموش نکنید فقط در تابستان می‌ توانید داخل تنگه واشی کمپ بزنید.

کن سولقان

اگر ساکن غرب تهران هستید، می‌ توانید به دره کن بروید. کن یکی از مناطق ییلاقی غرب تهران است. رودخانه خروشان کن نیز از همین منطقه عبور می‌ کند. کنار رودخانه و در میان دشت‌های وسیع، موقعیتی عالی برای چادر زدن اطراف تهران پیدا خواهید کرد. همچنین در نزدیکی کن، برای تأمین امکانات می‌ توانید به روستای کن سولقان تهران سر بزنید.

دشت لار

دشت لار نیز در استان مازندران قرار دارد. با وجود این در کمتر از یک ساعت و نیم می‌ توانید خودتان را از تهران به دشت لار برسانید. دشت لار با کوه‌های پوشیده از برف، چشمه‌های جوشان، دشت‌های لاله و هر آنچه که می‌ توانند هوش از سر شما بیرون کنند در این حوالی حضور دارند. پس دشت لار را در لیست مناطق مخصوص پیک نیک اطراف تهران حتما قرار دهید.

جمع بندی

طبیعت گردی ارتباط معناداری با حال خوب و تاب آوری شما در برابر سختی ها و فرسایشات زندگی دارد چه چیزی بهتر از طبیعت درمانی می تواند انگیزه و خستگی های طول هفته را از بین ببرد؟

همانطور مشاهده کردید در این مقاله به ۱۲ جای دیدنی که مناسب کمپینگ هستند اشاره کردیم. نگرانی دوستداران طبیعت برای کجا کمپینگ بریم را حل کرده ایم امیدواریم این مقاله در طبیعت گردی و ثبت خاطرات خوش برای شما مفید واقع شود.

سوالات متداول

چرا رفتن به کمپینگ توصیه می شود؟

سلامت روان در بیرون بهبود می یابد. محققان فعالیت در فضای باز را با کاهش افکار افسردگی مرتبط می دانند.
خوابیدن زیر ستاره ها به شما کمک می کند تا با ریتم های طبیعی شبانه روزی خود در تماس باشید، که پایه ای برای خواب با کیفیت و سلامتی است.

مهم ترین چیز برای کمپینگ چیست؟

غذا و آب مهمترین چیزهایی است که در یک سفر یک یا چند روزه کمپینگ به آن نیاز دارید.
علاوه بر سرپناه و سایر وسایل خواب، باید یک اجاق گاز و چیزهای کوچکی مانند بهداشت شخصی، داروهای شخصی، مومیایی کردن لب، و لوازم اضافی نیز به همراه داشته باشید.

وسایل مورد نیاز برای کمپینگ چیست؟

چادر
کیسه های خواب
پدهای خواب
بالش کمپینگ
فانوس یا چراغ قوه (و باتری های اضافی)
صندلی های کمپ
میز کمپ (در صورت نداشتن میز پیک نیک)
لباس گرم و ضدآب
لوازم آشپزی
کیف کمک های اولیه