نکات مهم در خرید کاپشن کوهنوردی

نکات مهم در خرید کاپشن کوهنوردی

نکات مهم در خرید کاپشن کوهنوردی

وقتی نوبت به خرید تجهیزات کوهنوردی حرفه‌ای می‌رسد، در کاپشن کوهنوردی به دنبال چه ویژگی‌هایی هستید؟

انتخاب لباس مناسب برای فعالیت ورزشی که قصد انجام آن را دارید، می‌تواند یکی از سخت‌ترین تصمیمات زندگی شما باشد! ممکن است لباسی که انتخاب می‌کنید شما را بیش از اندازه گرم کند، به طرزی که شروع به عرق کردن کنید و یا ممکن است آن‌قدر سرد باشد که در طول فعالیت احساس راحتی نکنید و یا حتی خطر هایپوترمی شما را تهدید کند! پس هیچ‌گاه انتخاب و خرید پوشاک کوهنوردی مناسبتان را دست کم نگیرید، زیرا هر‌آن‌چه که می‌پوشید یا روزتان را می‌سازد یا آن را خراب می‌کند! لایه لایه پوشیدن می‌تواند حلال این مشکلات باشد، اما همچنان باید به انتخاب‌هایتان توجه زیادی داشته باشید.

برای مثال محصولی که گرمایش عالی ایجاد کرده و همچنان قدرت تنفس‌پذیری خود را حفظ می‌کند، انتخاب خوبی است و ارزش آن را دارد که روی آن سرمایه‌گذاری کنید. البته باید بدانید که محدوده عظیمی برای انتخاب وجود دارد و شما با توجه به اقلیم، محلی که برای برنامه‌های ورزشی خود می‌روید، جنسیت، طبع بدنی و هر مسأله‌ای که فکر می‌کنید می‌تواند تأثیر‌گذار باشد؛ انتخاب مناسب و منحصر‌به‌فردتان را انجام دهید.

 

کاپشن‌های کوهنوردی می‌توانند آخرین لایه‌ای باشند که می‌پوشید و یا جزئی از لایه‌ی میانی باشند، که در صورت نیاز روی آن‌ها یک کاور ضد‌آب بپوشید. هنگام خرید یک کاپشن کوهنوردی باید توجه داشته باشید که در زمان برنامه‌هایتان ممکن است چند لایه لباس بپوشید؛ پس کاپشن کوهنوردی باید راحت بر تن بنشیند و حرکات شما را در حین فعالیت محدود نکند. در هوا‌ی بسیار سرد با وزش باد‌های شدید، پیشنهاد می‌کنیم از کاپشن‌هایی با قد بلند‌تر استفاده کنید. برای مثال کاپشن Forclaz با قد بلندی که دارد، محافظت کامل‌تری از شما ارائه می‌دهد.

پوشاک و تجهیزات ورزشی و کوهنوردی

امیدواریم برایتان در خصوص لایه‌لایه لباس پوشیدن سوء‌تفاهم پیش نیامده باشد. در واقع این‌گونه نیست که هر لباسی به دستتان رسید، روی هم بپوشید و فکر کنید لایه لایه لباس پوشیدید! در این طرز لباس پوشیدن، شما در هر‌لایه، لباسی انتخاب کنید تا وظیفه خود را به درستی انجام دهد. به جرأت می‌توانیم بگوییم،

کاپشن مهم‌ترین لایه‌ی لباس کوهنوردی در برنامه‌های اجرا شده در هوای سرد سال است و نقش مهمی در برنامه‌های زمستانی دارد، زیرا اگر لایه‌ی بیرونی نتواند به خوبی از شما محافظت کند و اجازه دهد باد و باران به لایه‌های داخلی شما نفوذ کند؛ آن زمان باید به شما هشدار دهیم که خطر جدی هایپوترمی در کمین شما قرار دارد.

 

کاپشن‌ها را از نظر عملکرد می‌توانیم به دو دسته تقسیم کنیم:

 

1_ کاپشن‌های ضد‌آب و باد

این نوع کاپشن‌ها لایه‌ی بیرونی محسوب می‌شوند و نهایت محافظت را از شما به نمایش می‌گذارند. این دسته از پوشاک، قطعاً کاربردی‌ترین و گران‌ترین انتخاب شما خواهند بود. اما اصلاً به این جنبه‌ی انتخابتان توجه نکنید، زیرا به این نتیجه می‌رسید که کاملاً ارزشش را دارد! در این گزینه شما می‌توانید نمونه‌ی بارز ضرب‌المثل باستانی ما «هر چقدر پول بدی، همون قدر آش می‌خوری» را ببینید. به طوری که کاپشن‌های کوهنوردی با قیمت بالا‌‌تر، دوام بیشتری دارند و از کیفیت بالاتری برخوردارند. البته برند انتخابی و ویژگی‌های تأثیر‌گذار دیگر را نمی‌شود از یاد برد!

(نکات مهم در خرید کاپشن کوهنوردی)

2_ کاپشن‌های مقاوم با قابلیت تنفس‌پذیری

این کاپشن‌ها معمولاً در لایه‌ی دوم قرار می‌گیرند؛ زیرا تنها در مقابل هوا‌ی مرطوب و با وزش نسیم می‌توانند از شما محافظت کنند. این کاپشن‌ها معمولاً از پلی‌استر یا نایلون تولید می‌شوند و در شرایط باران‌های نم‌نم می‌توانید آن را بپوشید. البته به دلیل محافظت کمتری که دارند از کاپشن‌های ضد‌آب و باد قیمت مناسب‌تری دارند. البته کاپشن پلار کوهنوردی را نیز می‌توانیم در این دسته بررسی کنیم. کاپشن پلار کوهنوردی نمی‌تواند محافظ شما در برابر آب باشد؛

اما لایه‌ی میانی بسیار خوبی است و شما را گرم نگه می‌دارد و با تنفس‌پذیری که دارد می‌توانید آسوده‌خاطر کاپشن ضد‌آب خود را روی آن بپوشید و به فعالیت ادامه دهید. در این بلاگ انواع کاپشن‌های کوهنوردی را از لحاظ رویه و عایق داخلی برای شما دسته‌بندی و بررسی می‌کنیم تا بتوانید آن‌ها را از هم تفکیک کرده و کاپشن کوهنوردی مناسب شرایطتان را راحت‌تر انتخاب کنید.

 

1_ رویه‌ی کاپشن کوهنوردی

 

1_1_ پلار

1_2_ ضد‌آب

1_3_ ویند‌استاپر

 

1_1_ کاپشن پلار کوهنوردی

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، این کاپشن پلار کوهنوردی لایه‌ی میانی محسوب می‌شود و در برنامه‌هایی که می‌دانید با باد و باران رو به رو نمی‌شوید؛ برای گرم ماندن بهترین انتخاب می‌باشد. این کاپشن‌های کوهنوردی معمولاً از جنس پلی‌استر هستند. کاپشن پلار کوهنوردی تمام تلاشش را برای جلوگیری از نفوذ رطوبت و باد انجام می‌دهد، ولی می‌دانید که به تنهایی در باران قابل استفاده نخواهند بود. زیرا عایق نیستند و نتیجه‌ی انتخاب کاپشن پلار کوهنوردی به تنهایی، خیس و سرد شدن شما خواهد بود.

زیرا کاپشن پلار کوهنوردی وقتی خیس می‌شود، وزن آن چند برابر شده و به راحتی نیز قابل خشک شدن نخواهد بود؛ اما به عنوان لایه‌ی بیرونی، برای روز‌های سرد و خشک می‌تواند انتخاب خوبی باشد و به عنوان لایه‌ی میانی همیشه عالی عمل می‌کند. با دارا بودن کاپشن پلار کوهنوردی می‌توانید همیشه گرم بمانید و در صورت رو به رو شدن با رطوبت می‌توانید یک ضد‌آب روی کاپشن پلار کوهنوردی خود بپوشید.

 

4 دیدگاه برای “نکات مهم در خرید کاپشن کوهنوردی

دیدگاه‌ها بسته شده است.