۸ صبحانه مناسب برای کوهنوردی

۸ صبحانه مناسب برای کوهنوردی

صبحانه مهم ترین وعده غذایی است و در زمان کوهنوردی و کوهپیمایی هم اهمیت ویژه خودش را دارد. یک صبحانه مناسب می تواند باعث شود تا روزتان را با انرژی آغاز کنید و بتوانید از برنامه کوهنوردی خود لذت ببرید. با اینکه می توان گهگذاری به کوهنوردی ناشتا پرداخت اما به طور عمومی شروع برنامه کوهنوردی بدون صرف صبحانه می تواند به معنای پایان زودهنگام آن به دلیل نداشتن انرژی باشد. در این مقاله به ۸ صبحانه مناسب کوهنوردی اشاره می کنیم که تاثیر مثبتی روی برنامه های شما خواهد داشت.

پوشاک و تجهیزات ورزشی و کوهنوردی

قهوه

قهوه را می توان به عنوان نوشیدنی برتر صبحانه مناسب کوهنوردی معرفی کرد. کافئین موجود در قهوه دارویی محرک است. وقتی قهوه مصرف می کنید، کافئین در جریان خون جذب می شود سپس به سمت مغز حرکت می کند که در آن، انتقال دهنده عصبی آدنوزین را مسدود می کند.

آدنوزین یک انتقال دهنده عصبی بازدارنده است، اگر چه به انتقال انرژی کمک می کند اما به عنوان بخشی از سیستم عصبی مرکزی عمل می کند. این به آن معنی است که برانگیختگی را سرکوب می کند و خواب را بهبود می دهد. معمولا، میزان آدنوزین در مغز هر ساعت وقتی بیدار می شوید افزایش می یابد و بیشتر و بیشتر خواب آلود می شوید و هنگامی که مسدود شود، انتقال دهنده های عصبی دیگری مثل نور اپی نفرین و دوپامین افزایش پیدا می کنند. این همان چیزی است که اثر محرک را ایجاد می کند. تعداد نورون ها نیز افزایش می یابد در نتیجه بیشتر بیدار می مانید.

سوخت پایه در کوهنوردی چربی است. یکی دیگر از فواید کافئین پیام رسانی به سلولهای چربی می باشد که باعث تجزیه بهتر این سلولها خواهد شد. به بیان دیگر نوشیدن قهوه باعث میشود چربی سوزی در بدن بهتر شود.

شکلات

شکلات تلخ و کاکائو حاوی مقدار زیادی فلاونوئید و اپی کاتچین هستند. فلاونوئید ترکیبی است که سلامت و عملکرد انسان را بهبود می دهد.

از سوی دیگر اپی کاتچین موجود در شکلات تلخ رگ ها را گشاد می کند که این عمل باعث جریان و گردش خون بهتر می شود که به خصوص در ورزشهای استقامتی تاثیر بسزایی خواهد داشت.

فلانوئید همچنین میزان اکسید نیتریک بدنتان را با مهار آنرزیم هایی که در شکستن این ماده نقش دارند، بالا می برد.

کره بادام زمینی

کره بادام زمینی نوعی کره است که از بادام زمینی بو داده شده تهیه می شود. معمولا روی نان تست پخش شده و در وعده های مختلف از جمله صبحانه مصرف می‌شود. وجود میزان زیاد چربی‌های تک غیراشباع، پروتئین، پتاسیم، منیزیم و … کره بادام زمینی را به یکی از خوراکی های مناسب برای کاهش وزن تبدیل کرده است.

خوردن قدری چربی (البته نه زیاد و به شکل سالم آن) به بدن این پیام را می رساند که چربی در راه است. پس بدن راحتتر فرآیند چربی سوزی را آغاز می کند. اگه با بانکینگ(بلوکه شدن چربی سوزی) مواجه می شوید، پیشنهاد می کنیم که یک ساندویچ کره بادام زمینی را به عنوان بخشی از صبحانه مناسب برای کوهنوردی در نظر بگیرید.

چای و نبات

چای به عنوان پرمصرف ترین نوشیدنی صبحانه برای ایرانی ها برشمرده می شود.  هم مقادری کافئین و تیئین دارد که هر دو برای بهبود سطح انرژی مناسبند. با این حال نوشیدن چای به خصوص با شکر می تواند باعث نفخ معده شود که در ارتفاعات به شکل حادتری مشکل ساز می شود. پس بهتر است از چای و نبات برای صبحانه مناسب کوهنوردی استفاده کنید. نبات دارای طبع گرم می باشد که استفاده از آن در درمان سردی مزاج موثر خواهد بود.

ساندویچ پنیر و بادام درختی

یکی از بهترین آجیل ها بادام درختی است که از مناسب ترین ها برای کوهنوردی برشمرده می شود. بادام درختی یک ترکیب قلیایی است(برعکس گردو) و همین باعث می شود با مزاج صعود به ارتفاعات هماهنگ شود. این مورد به خصوص برای کسانی که دارای معده حساس هستند یا تجربه کمتری در ارتفاعات دارند می تواند مفید واقع شود.

ساندویچ تخم مرغ

قطعا تخم مرغ لذیذترین و مفید ترین صبحانه است اما یک اشکال کوچک دارد. نفخ و تولید گاز از شایع ترین علائم آلرژی به تخم مرغ است. بهتر است ساندویچ تخم مرغ را به عنوان صبحانه مناسب کوهنوردی برای زمانی انتخاب کنید که فاصله منزل تا مبدا کوهنوردیتان بیش از یکی دو ساعت باشد. در این صورت معده فرصت کافی می یابد که تخم مرغ را هضم کند و در شروع کوهنوردی پر از انرژی ظاهر خواهید شد.

کله پاچه!

شاید به نظر بعضی کله پاچه یک صبحانه مناسب برای کوهنوردی نباشد. کله پاچه نسبتا دیرهضم است، اما به خوبی می تواند باعث فعال شدن چربی سوزی در بدن شود. اما ترفندهای وجود دارد که می توانید از این صبحانه فوق لذیذ در کوهنوردی و به خصوص کوهنوردی زمستانی لذت ببرید.

در اولین مورد به هیچ عنوان زیاده روی نکنید. شاید یک کاسه آب ساده و یک تکه گوشت یا بناگوش یا زبان برایتان کافی باشد. دقت کنید که فقط یک تکه سفارش دهید. این را به بارها امتحان کرده ایم و به شما می گوییم که جواب می دهد.

ترفند دوم اینکه بین خوردن کله پاچه به عنوان صبحانه کوهنوردی و شروع پیمایش حتما یکی دو ساعت زمان در نظر بگیرید تا سنگینی معده رفع شود. همچنین حتما با کله پاچه مقدار زیادی دارچین صرف کنید تا سرد مزاجی آنرا برطرف کند. چای نبات هم فراموش نکنید.

گندم پرک شده

ترکیب گندم پرک شده هم می تواند برای صبحانه جالب باشد که گاها در ترکیب با انواع میوه خشک ارایه می شود. فقط یک اشکال وجود دارد و آنهم اینکه گندم پرک شده را اکثر افراد با شیر می خورند و شیر یک نوشیدنی مناسب پیش از ورزش نیست. البته شما می توانید تست کنید اما عموما ترکیب جالبی نخواهد شد. گندم پرک شده را می توانید با یک قاشق کره بادام زمینی و یک تکه نان صرف کنید که در این صورت لذت بخش خواهد بود.

بایدها و نباید ها در صبحانه کوهنوردی

در ادامه به چند نکته اشاره خواهیم کرد که در زمان صرف صبحانه کوهنوردی بهتر است رعایت کنید:

هیچ وقت چیز جدیدی را امتحان نکنید. این امکان هست که بدن شما به خوراکی های ناآشنا به هر دلیل حساسیت داشته باشد و پس از مراجعه به کوهنوردی دچار مشکل شوید. تجربه خوراکی های جدید را برای روزهای زندگی شهری بگذارید.

هیچ گاه زیاده روی نکنید. صبحانه خوردن در یک رستوران در کنار همنوردان می تواند بسیار جذاب باشد و شما را مایل به پرخوری کند. اما احتمالا همین پرخوری بقیه روز شما را تباه خواهد کرد. سعی کنید قدری کمتر از روزهای عادی صبحانه بخورید. می توانید بعد از یک ساعت پیاده روی قدری تنقلات مصرف کنید تا انرژی کافی در بدنتان حفظ شود.

حتما از نوشیدنی استفاده کنید. در ترکیب صبحانه کوهنوردی استفاده کنید. می توانید به راحتی با یک لیوان آب شروع کنید و سپس صبحانه به همراه یک نوشیدنی گرم داشته باشید. یکی از راههای کنترل کم آب در کوهنوردی نوشیدن آب قبل از برنامه است.

نانهای سفید مثل لواش به طور معمول راحتتر هضم می شوند. این در زندگی شهری می تواند باعث چاقی شود اما در کوه یک نکته مثبت است چرا که بدنتان آسانتر این نوع نانهای فرآوری شده را هضم می کند. پس بهتر است در صبحانه کوهنوردی از نان سفید استفاده کنید.(۸ صبحانه مناسب برای کوهنوردی)

پوشاک و تجهیزات ورزشی و کوهنوردی

2 دیدگاه برای “۸ صبحانه مناسب برای کوهنوردی

دیدگاه‌ها بسته شده است.